Waterschap Amstel, Gooi en Vecht diep in het rood

17 juni 2023

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht staat diep in het rood. En dat is niet het goede rood. Vorig jaar en dit jaar is er een groot tekort. Dat kost geld want daardoor moet er geld geleend worden. Er is veel te krap begroot. Dat is leuk voor de korte termijn maar betekent dat je in de toekomst alleen maar meer kosten moet maken. De problemen zijn verergerd doordat er veel onverwachte kosten zijn bij gekomen. De oorlog in Oekraïne zorgt onder andere voor veel hogere prijzen voor energie en grondstoffen. De gestegen prijzen betekenen ook dat we de medewerkers meer moeten betalen. Daarboven op zijn er ook nog problemen met de computerprogramma’s die zorgen voor het innen van de belastingen.

De PvdA gaat deze problemen aanpakken. In de nieuwe coalitie met WaterNatuurlijk, de Partij voor de Dieren en de vertegenwoordigers van de boeren (Niet de BBB maar de vaste afgevaardigden van de boerenstand.) is de PvdA onder andere verantwoordelijk voor financiën en digitalisering, het geld en de computersystemen. Voor het jaar 2023 betekent dat een uitgavenstop. We gaan alleen geld uitgeven aan noodzakelijke zaken en aan uitgaven die als we ze niet nu doen, later alleen maar meer geld kosten. In 2024 zullen de belastingen voor het water fors omhoog gaan zodat we voldoende geld hebben om alle uitgaven te dekken. We bezuinigen niet op het beheer van de computersystemen maar gaan die die juist snel op orde brengen. De PvdA zal hard en effectief ingrijpen.