Nieuwe begroting vastgesteld door AB.

22 december 2023

Met het nieuwe financiële jaar voor de deur, is op 23 november de begroting van het waterschap Amstel Gooi en Vecht vastgesteld door het Algemeen Bestuur.

Dat betekent een stijging van de tarieven met gemiddeld 35%

De PvdA heeft na de verkiezingen in het dagelijks bestuur de uitdagende portefeuille Financiën overgenomen van de VVD.

De stijging van de nieuwe tarieven voor 2024 uitleggen aan onze achterban is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk.

In de afgelopen jaren zijn de tarieven nauwelijks gestegen en de reserves uitgeput. Het tarief dat in het beheersgebied van het Waterschap AGV wordt geheven zal met de stijging meer in verhouding zijn tot de tarieven in de omliggende waterschappen en is naar onze mening realistisch begroot. Vanzelfsprekend hebben we ambities en opties voor bezuinigingen eerst uitgebreid besproken en bekeken. De PvdA vindt dat de sterkste schouders de lasten moeten helpen dragen. We hebben het kwijtscheldingsbeleid en betalingsregelingen voor mensen met betalingsproblemen kunnen handhaven.  Alle gemeenten in het waterschap hebben vanuit het dagelijks bestuur extra een brief over ontvangen om inwoners hierop te wijzen.

Meer informatie over tarieven en kwijtschelding:  Kosten waterschapsbelasting | Waterschap AGV