Jaarwisseling was erg vochtig

11 januari 2024

Geen grote problemen
Heel Nederland heeft te maken gehad met veel regen en heel veel water dat via de grote rivieren binnenstroomde en moest worden afgevoerd. In korte tijd hadden de rivieren 4 pieken te verwerken en stonden het IJsselmeer en Markermeer een meter hoger dan normaal in deze tijd. Toch heeft al die nattigheid nergens voor grote problemen gezorgd. Een teken dat het waterbeheer in Nederland toch wel goed is geregeld. Ook onze noorderburen van Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier hebben het extreem druk gehad. Met name langs de Markermeerdijken. Wat maar laat zien hoe belangrijk is dat die worden versterkt.

Ingrijpen
Ons waterschap heeft ook wel moeten ingrijpen, waarbij we wel tegen beperkingen opliepen. Ons hele gebied is oververzadigd. Het waterniveau in het Noordzeekanaal en dus ook in ons hele watersysteem liep op. En dat terwijl we maar beperkt konden pompen richting Markermeer, omdat dat vol zat. In goede samenwerking met Rijkswaterstaat en onze buurwaterschappen lukte het om het systeem onder controle te houden. Neemt niet weg dat er waarschijnlijk wel kelders zijn ondergelopen, wat voor bewoners natuurlijk heel vervelend is.

Zorgen
Grootste zorg hebben we gehad bij Zevenhoven, waar vandaan een melding was binnengekomen van een inwoners die meldde dat er water door de dijk van de Kromme Mijdrecht kwam. Geweldig dat er zulke oplettende inwoners zijn. Gelukkig viel het mee. Het waterschap heeft voor de zekerheid de dijk op deze plek wel met zandzakken versterkt. Die zandzakken waren ook nodig bij de sluis in Huizen. Daar stond het water van de Gooimeer op enkele centimeters onder de rand. Daarom was het beter om die te versterken. Ook werd hier een noodpomp geplaatst.

Extreem weer
Zo’n situatie waarbij in heel Europa zoveel regen valt, zijn we niet gewend. De klimaatverandering zal er toe leiden dat dit vaker gaat voorkomen. Vandaar dat het zo belangrijk is dat we samenwerken aan duurzame oplossingen. Waarbij we natuurlijk de noodoplossingen (zandzakken en noodpompen) achter de hand moeten houden.

Voor iedereen die denkt dat we nu voorlopig geen last zullen hebben van droogte, toch een spoiler. Want als het onverhoopt in het voorjaar weer droog en warm wordt, dan is al dat water zo weer verdampt.