Waarom de klimaatcrisis jou geld kost

22 september 2022

Iedereen die in Nederland woont betaalt mee aan de kosten voor schoon en veilig water. Iedere extra uitgave die het waterschap doet, voel jij in je portemonnee want die kosten worden rechtstreeks bij iedereen in rekening gebracht.

Bij Muiden – niet ver van het Muiderslot – heeft het waterschap Amstel, Gooi en Vecht twee hele grote pompen geplaatst om water uit het IJsselmeer de polders onder Amsterdam in te pompen. Daar is dat water hard nodig omdat door de droogte het water er heel laag stond. Als het water daar te laag is heeft dat grote gevolgen. Landbouwgrond wordt onbruikbaar doordat er zout grondwater opborrelt. Er is te weinig water voor drinkwater. Huizen verzakken doordat heipalen droog komen te liggen. Dijken breken door omdat ze uitdrogen en niet meer sterk genoeg zijn. Het natuurgebied Naardermeer dat we in honderd jaar zorgvuldig hebben beschermd zou in één zomer kunnen sterven.

Onder normale omstandigheden laten we bij laag water in de polder via de sluis bij Muiden water uit het IJsselmeer de polder inlopen, maar dat kon deze zomer niet. Door de extreme droogte in Europa kunnen we het IJsselmeer niet voldoende vullen en is het peil daar te laag. Het water zou de polder uitlopen als we de sluizen open zetten.
Daarom pompt het waterschap nu water uit het IJsselmeer naar de polder. Het ziet er spectaculair uit zoals je op de foto ziet, maar het kost ook geld. Het is duur om die pompen te huren. Geld dat het waterschap ophaalt door de burgers, bedrijven en boeren te belasten. Daarom kost de klimaatcrisis jou geld.

De PvdA doet zijn best om die kosten zo eerlijk mogelijk te verdelen, maar het zou beter zijn als we die kosten helemaal niet hoeven te maken. Daarom strijden we hard voor ingrijpende klimaatmaatregelen. Daarnaast bereiden we ons voor op de gevolgen van de klimaatverandering. We zouden de pompen ook kunnen kopen zodat we ze niet meer hoeven te huren. Het ziet er namelijk naar uit dat we die pompen nog vaker nodig hebben.