Verslag eerste herfst-AB.

23 oktober 2023

In deze eerste vergadering van het Algemeen Bestuur na de zomer heerste een erg goede sfeer. Erg belangrijk, want we hebben genoeg uitdagingen. De financiële begroting komt eraan, de samenwerking met Amsterdam vraagt aandacht, de klimaatvoorspellingen zijn zorgelijk, en de waterkwaliteit in ons gebied verslechterd.

De portefeuillehouder Jennifer Bloemberg (PvdD) heeft in het AB van 12 okt toegelicht wat zij aan de verbetering van de waterkwaliteit wil gaan doen.

Hiervoor ligt een groot pakket aan maatregelen klaar. Het investeringspakket dat aan het AB in de begroting voorligt wordt ingeschat op 90,4 miljoen tot en met 2027.

In 2024 bespreken we het evaluatierapport van alle maatregelen.  Er zijn strikte regels voor opgesteld vanuit Europa.

Het waterschap is voor een groot deel afhankelijk van de Rijn. We weten nog niet of alle maatregelen die we treffen effect zullen hebben. Het omwoelen van de bodem door karpers of snelle motorboten is bewezen slecht voor de waterkwaliteit. Het netjes uitdiepen van dichtgelopen sloten, waarbij de waterplanten aan de zijkant niet ‘verstikt’ raken heeft positief effect. En grote vervuilers moeten aangepakt met regels en vergunningen. Het waterschap is in eerste plaats verantwoordelijk voor haar eigen inzet en wateren, maar wil de inliggende gemeenten wel helpen met kennis en afspraken.

De rekenkamercommissie van het waterschap heeft met het rapport ‘er alles aan gedaan hebben” ons geholpen in deze discussie. Zij stellen acties voor die we zullen opvolgen. De aanbevelingen van de rekenkamercommissie en het rapport zijn hier te vinden. Informerend memo voor AB (waterschapsinformatie.nl)

Waterkwaliteit is, naast de hoeveelheid van water, ook een belangrijk thema bij het vaststellen van peilbesluiten en watergebiedsplannen. Voor twee gebieden zijn door het AB op 12 oktober actuele plannen vastgesteld:  De Horn-en Kuijerpolder en de Noorder IJpolder en Krasseurstraat

Bij het opstellen van watergebiedsplannen wordt de omgeving betrokken via informatieavonden, proces van inspraak en gesprekken met de medewerkers van de uitvoeringsorganisatie Waternet. Zij gaan kijken of het watersysteem nog goed werkt, van wateroverlast tot en met schoon water en leggen maatregelen voor. Het AB heeft hiermee ingestemd.  Wij zijn blij dat deze gebieden positief vooruit kunnen. Wat is een watergebiedsplan? | Waterschap AGV