Opschudding in Waterschap Amstel, Gooi, en Vecht

29 november 2021

Meestal spreken we in een Algemene bestuursvergadering over verbetering van de waterkwaliteit, het vernieuwen van een brug of sluis,over klimaatadaptatie , aquathermie of over een watergebiedsplan danwel een rioolzuiveringsinstallatie of plaatsing windmolens. Afwisseling en uitdagingen genoeg.

Misschien hebt u gesignaleerd dat de inning van uw waterschapsbelasting vertraagd is omdat er een nieuw inningssysteem ingevoerd wordt. Dat is een echt lastig onderwerp omdat zo’n vertraging vermeden had kunnen en moeten worden.

Maar het komt goed.

Begin van dit jaar kwamen we negatief in de pers omdat bij Waternet/AGV de digitalisering en de cybersecurity niet op orde zijn. Dat was veel vergaderen en verbeterplannen maken die inmiddels in uitvoering zijn.

Dus die agenda werd steeds drukker en nog was het niet genoeg. Het waterschap AGV en de Gemeente Amsterdam vonden dat ze een evaluatie moesten doen van de samenwerking in de gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie :WATERNET geheten. Er was kennelijk iets aan de bestuurlijke aandacht ontsnapt. Dus dat werd extra vergaderen. Een professor over de vloer. Veel analyse en onderzoek. Allemaal boeiend dat wel, maar ik geloof dat ik morgen mijn 3e AJAX-avond inlever….!

In middels liggen er zo’ n 25 rapporten op tafel maar ook een concept voortgangsbeslissing voor 8 december a.s.  Het wordt mogelijk een intensivering van die samenwerking met een grote hoeveelheid verbeteringsvoorwaarden voor de samenwerkingsstructuur in Waternet. Er moet dan nog veel uitgezocht worden maar we willen dit onderwerp “governance”(goed bestuur) voor de zomer 2022 afronden.

En daarna ?

Als we het woord “Governance” niet meer kunnen zien en horen?

Ja dan gaan we nog harder werken aan al die onderwerpen waar ik mee begon.

DE TIJD DRINGT, ER IS EEN GROTE NOODZAAK EN AJAX WINT TOCH WEL!

Paul Paulusma