De rijke natuur- en watergebieden van Zuidoost

Door Stephano Stoffel op 12 februari 2023

De rijke natuur- en watergebieden van Zuidoost

Het afgelopen jaar heb ik een werkbezoek gebracht aan het gebied Gaasperplas in Amsterdam Zuidoost. Twee ambtenaren namen me mee door het gebied om meer te weten te komen over onder andere de kwaliteit van het water, de natuurlijke voedingsstoffen van het water en bij het Brasa park over wateroverlast.

Het gebied Gaasperplas beslaat de polder Zuid-Bijlmer inclusief Gein en Gaasperpolder. Een prachtig natuur- en watergebied met enkele woonkernen zoals Gein en Reigersbos. In het Gaasperplas dichtbij het drinkwaterbedrijf Waternet is een wateringang naar het Gaasperplas die momenteel is afgesloten, zodat er geen vies water het Gaasperplas instroomt. Dat wordt afkoppelen genoemd. Hierdoor zorgt het Waterschap Amstel, Gooi en vecht ervoor dat water in het Gaasperplas schoon en veilig blijft voor recreatie.

We fietsten door het natuurrijke gebied en konden duidelijk bij de sloten zien dat vallende bladeren ervoor zorgen dat er onnodige voedingsstoffen terecht komen in het water, nutriënten genoemd. Dit heeft grote gevolgen voor de kwaliteit van het water. En vies water heeft weer invloed op de natuur.

Bij het Brasapark zag ik dat er water in de omgeving aan de oppervlakte blijft liggen naast de Gaaspertunnel aan de kant van Zuid-Bijlmer. De Gaaspertunnel ligt vrij hoog en dat is goed zichtbaar door de hoogteverschillen, het peil,  tussen Zuid-Bijlmer en Bijlmer Centrum. Het ziet er schitterend uit, maar het heeft ook grote gevolgen voor het waterpeil en daar moeten wij als waterschap rekening mee houden.

Het gebied is een geweldig mooi natuurrijk gebied dat geborgd moet worden met alle partijen en bewoners van Stadsdeel Amsterdam Zuidoost.

Stephano Stoffel

Meer over Stephano Stoffel