13 januari 2015

Waterschapsverkiezingen, wat moet je ermee?

[title type=”h3″]Denkt deze fietser ook na over het waterschap?[/title]

Eigenlijk is dat wel heel vreemd, want we leven voor een groot deel onder zeeniveau en langs ‘breede rivieren’. Er moeten voortdurend keuzes worden gemaakt door het Waterschap. En het lijkt me op zijn minst een beetje dom als we daar geen invloed op willen hebben.

[title type=”h3″]Droge voeten[/title]

Dankzij het waterschap kunnen we onze buitenlandse vrienden trots onze polders laten zien. En kunnen we ze uit te leggen dat het water echt geen bedreiging is. Het is echt niet te vergelijken met een dreiging van een uitbarstende vulkaan, een aardbeving of een cycloon. Als er overstromingen dreigen dan is dat een uniek verschijnsel. En een echte doorbraak kunnen velen zich al niet meer heugen. De watersnoodramp van 1953 ligt inmiddels al meer dan 60 jaar achter ons.

Die vanzelfsprekendheid bewijst dat het vertrouwen in de waterschappen nog altijd recht overeind staat. Zij zorgen er al eeuwen lang voor dat we droge voeten houden, dat ons oppervlaktewater en grondwater steeds schoner wordt en zowel landbouw als natuur kan floreren dankzij voldoende schoon water. En ze doen het goed, zoals te zien is in onderstaand filmpje van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=NDnSwQBl3cs” width=”640″ height=”360″]

Tegelijkertijd is in dit filmpje ook te zien dat er voortdurend keuzes moeten worden gemaakt. Keuzes die bij nader inzien ook politieke keuzes blijken te zijn. Want de manier waarop we zorgen voor de droge voeten of kiezen voor de toegankelijkheid van oevers is weldegelijk afhankelijk van politieke opvattingen.

[title type=”h3″]Promotiesite[/title]

Daarom zijn er dit jaar verkiezingen. Helaas in maart. Dat is nu niet de tijd dat we denken aan boottochtjes of fietstochten over dijken. Inmiddels is waterschap AGV al gestart met de eerste oproepen op abri’s en de lancering van een promotiesite www.allesonderwater.nl.

Alles Onder Water

Ondertussen kijken alle waterschappen vol verwachting naar Den Haag in de hoop dat die verder zullen kijken dan het Binnenhof. Koppeling van Waterschapsverkiezingen aan de Provinciale/Eerste Kamerverkiezingen zal zeker stemmen opleveren. Maar een stemmer moet natuurlijk niet pas in het stemhokje ontdekken dat hij nog een tweede stem kan uitbrengen. En het moet vooral duidelijk zijn waartussen gekozen kan worden. Wellicht dat de stemwijzer die in het voorjaar uitkomt, hierbij verder helpt.

[title type=”h3″]Uitdaging[/title]

De communicatieve uitdaging is natuurlijk om zo veel mogelijk mensen te laten weten dat er überhaupt Waterschapsverkiezingen zijn. En dan ook nog waar tussen ze kunnen kiezen. Daar wil ik in een volgend blog wel iets meer over kwijt. Maar nu gaat het mij om tips hoe we de interesse voor de verkiezingen kunnen opwekken.

Heb jij tips hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen? Ik ontvang ze graag op [email protected].

Bea de Buisonjé
Twitter @BeadeB
Kandidaat Waterschap Amstel, Gooi en Vecht namens de PvdA
foto’s van de site van AGV