6 maart 2015

Waterschap moet stedeling en natuur dichter bij elkaar brengen

Schermafbeelding 2015-03-06 om 11.54.12

Tijdens een debat dat Natuurmonumenten had georganiseerd over het waterschap vertelde ik dat Natuurmonumenten wel overeenkomsten heeft met het waterschap. Ik ben al tientallen jaren lid, betaal er aan mee en hou een beetje in de gaten of ze geen gekke dingen doen. Bij een bijeenkomst ben ik nooit geweest. Ze doen het wel goed.
En zo is het dus ook met het waterschap. ‘Ze’ zorgen ervoor dat het water achter de dijk blijft, houden in de gaten dat het oppervlaktewater schoner wordt en denken voor mij ook nog na over de toekomst.
Het verschil is alleen dat als ik het niet eens ben met Natuurmonumenten, ik actie kan ondernemen door bijvoorbeeld naar een jaarvergadering te gaan en daar in te spreken. Eventueel kan ik zelfs mijn lidmaatschap opzeggen. Dat kan niet bij het waterschap.
Daarom is het zo belangrijk dat je in het bestuur een vertegenwoordiger kiest die bij het afwegen van de verschillende belangen een keuze maakt waar je achter kunt staan. Dan ben je bij de PvdA bij het goede adres. Want als er een ding is dat diep in de genen van de Partij van de Arbeid zit, dan is het ‘zorgvuldig afwegen van belangen’. Dat wordt ons natuurlijk ook verweten: altijd maar wikken en wegen. Typisch een bestuurderspartij. Ja… en daar ben ik nog trots op ook. Want alleen door belangen zorgvuldig af te wegen en degelijk bestuur krijg je een beleid waar we ook in de toekomst mee vooruit kunnen.

Concreet voorbeeld is het waterpeil

Een van onze standpunten is Functie volgt Peil. Als het grondwater hoog staat, dan zien wij liever dat het landgebruik hieraan wordt aangepast dan dat we verder gaan pompen. We kiezen hiervoor met oog op de toekomst. We willen niet dat polders steeds lager komen te liggen. We willen dat de sponswerking van het veen optimaal kan worden benut. Als bijkomstigheid krijgen we meer vochtige graslanden, een ideale broedplaats voor weidevogels. Dat zal natuurliefhebbers aanspreken.

polderen

Niet kost wat het kost het waterpeil in de polders blijven verlagen. Bodemgebruik kan volgens PvdA ook worden aangepast!

Polderen heeft ons veel goeds opgeleverd

Inpolderen en droogmalen heeft dit waterschap gemaakt tot wat het nu is. Wij Hollanders hebben onze wil opgelegd aan het water. Achteraf kunnen we stellen dat we niet altijd de beste keuzes hebben gemaakt. Neem de Horstermeer. Het was natuurlijk onzin om een meer in te polderen waar zo ontzettend veel kwel is. Gelukkig is het bij de Naardermeer uiteindelijk niet doorgezet. Mede dankzij de oprichting van Natuurmonumenten.

Conclusie: het is soms beter water de ruimte te geven. Tegenhouden is niet altijd een optie. Opvangen en bergen wel.

Klimaatbestendige stad

Opvangen en bergen? Juist in de stad. Voor de PvdA een heel belangrijk onderwerp, want wij vinden dat moeten opkomen voor de belangen van de stadsbewoners. Heeft dat iets met natuur te maken?
Meer dan je denkt. Dat was ook de boodschap van directeur Mark van de Tweel van Natuurmonumenten vorige week zondag bij BNR-radio. Natuurmonumenten moet zich meer op de stadbewoner gaan richten. “De overgang van stad naar natuur moet gemakkelijker worden”.
Hierbij kunnen Natuurmonumenten en het waterschap Amstel, Gooi en Vecht de handen ineen slaan.