16 februari 2015

Stekker uit Waterkringloop Amstelveen is slechte zaak

[raw]

Amstelveen heeft mooie waterpartijen, singels en vijvers in haar stad. Er is een minpunt: het water is niet van de beste kwaliteit. Dat geeft vooral in de zomer overlast: kroos en blauwalg. Om daar wat aan te doen heeft de gemeente met het waterschap afgesproken de kwaliteit van het water te gaan verbeteren.

De aanleg van de waterkringloop betekende voor het buitengebied een aanwinst voor het landschap. Er zouden vijvers en watergangen komen, rietvelden en bosschages, ruimte om van nieuw natuur te genieten en ruimte om een ommetje te maken, al dan niet met de hond. Om deze landschappelijke inrichting mogelijk te maken waren nog meer partners betrokken geraakt: de provincie Noord-Holland, Stichting Mooi Amstelland, Groengebied Amstelland en Stadsdeel Amsterdam Zuid.

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht had voorgesteld naast haar rioolzuiveringsinstallatie in de Middelpolder een zogeheten “waterkringloop” te maken. In deze kringloop wordt het gezuiverde afvalwater extra gezuiverd door middel van biologische processen: rietvelden en watervlooienvijvers zorgen er voor dat aan het eind heel zuiver water geleverd wordt. Metingen door de gezondheidsdiensten hebben aangetoond dat er absoluut geen gevaar is voor de volksgezondheid. Dit schone water kan uitstekend de huidige aanvoer van water in de stedelijke wateren van Amstelveen vervangen. Daarmee zou de zomerse overlast voorbij zijn en het inlaten van minder schoon water uit de Amstel en de Poel zou niet meer nodig zijn.

Alle partijen hadden zich verplicht bij te dragen in de kosten van aanleg, het waterschap en provincie het meest. Na vele jaren van plannen maken – het ging hier om iets unieks, iets dat nog niet eerder in stedelijke gebied is toegepast – en aanpassingen in het ontwerp was de financiering in november van het vorig jaar rond.

En toen? Toen vond het onbestaanbare plaats: het waterschap – samen met de gemeente de geestelijk vader van het project – trok de stekker er uit. Te veel risico’s. Een tijdsklem werd aangevoerd, financiële toezeggingen boden geen garantie voor eventuele overschrijdingen, het werd reëel geacht dat er overschrijdingen zouden komen. Kortom: stoppen met dit prachtige initiatief.

Waren de partners daarover geconsulteerd? Nee, het Dagelijks Bestuur van het waterschap vond enig overleg niet nodig. Was het Algemeen Bestuur van het waterschap naar zijn mening gevraagd? Neen, ook dat niet.

Op initiatief van het CDA en de PvdA is deze kwestie uiteindelijk wel in het Algemeen Bestuur besproken. En wie schetst onze verbazing dat uitgerekend een partij die zegt natuur en milieu hoog in het vaandel te hebben, te weten Water Natuurlijk, het volledig liet afweten. Juist vanwege hun achtergrond en steun aan veel natuur- en milieuprojecten is het onbegrijpelijk dat zij dit prachtige innovatieve project hebben laten vallen.

Wat rest er nu nog te doen: het stadswater van Amstelveen moet wel schoner worden. Wij hopen en verwachten dat de gemeente en het waterschap hun uiterste best zullen doen om snel hiervoor mooie plannen te ontwikkelen, zodat de zomerse overlast verleden tijd wordt.

[/raw]