Bea duidt de verkiezingsuitslag voor het Algemeen Bestuur

Door Bea de Buisonjé op 30 maart 2023

Welkom collega-bestuurders, bezoekers hier op de tribune en vooral ook de vele kijkers. Waarvan ik weet dat zich daaronder veel medewerkers bevinden van Waternet die dag in dag uit werken voor dit mooie waterschap in opdracht van dit bestuur.

Met voldoening kijken we terug op de verkiezingen en natuurlijk met name op de voor de PvdA zo gunstige verkiezingsuitslag. Want ontegenzeggelijk hebben de kiezers met hun stem bevestigd dat de PvdA het in hun ogen goed heeft gedaan. Sterker nog ons aanmoedigen vooral op deze weg door te gaan. Meer dan 105.000 mensen hebben hun stem op onze partij uitgebracht. Mooi om hierbij te benadrukken dat daarvan 30.000 stemmen kwamen van ingezeten buiten Amsterdam. Dit is ongetwijfeld ingegeven door het feit dat onze kiezers konden kiezen uit een heel diverse lijst. Mensen met een verschillende achtergrond, vrouwen en mannen, jong en oud. Maar ook mensen die buiten Amsterdam wonen. Van de nieuwe AB-leden van de PvdA wonen er slechts 3 in Amsterdam. Een in Amstelveen, een in Diemen en een in Stichtse Vecht. Drie vrouwen en drie mannen.

We zijn niet de enige die het goed hebben gedaan. Zo is de BBB nieuw in dit AB. Ik wens dat ze toe dat ze aan hun drie B’s nog een vierde B toevoegen, namelijk de B van besturen. Want binnen het AB kunnen ze dan een verrijking zijn. Hetzelfde zou ik ook graag zien bij de Algemene Waterschaps Partij. Niet nieuw, maar uiteindelijk toch herbenoemd in dit Algemeen bestuur, is mevrouw Klein van de Christen Unie. Mevrouw Klein. Ik hoop dat het geen verkiezingsretoriek was toen u zei dat de Christen Unie de sociaal democratische waarden van de Partij van de Arbeid onderstreept. Want daarin zie ik dan een mooie samenwerking voor ons weggelegd.

Als grootste partij hebben we Egbert de Vries (oud-AB-lid en fractievoorzitter en oud-wethouder water van Amsterdam) gevraagd als informateur. We zijn heel blij dat hij dit ook inderdaad wil doen. Inmiddels heeft hij daarin al de eerste stappen genomen en alle fracties benaderd.

Het vertrouwen dat onze kiezers in onze partij heeft, maakt dat we ons extra gesteund voelen om te staan voor onze waarden. Iedereen heeft in onze visie recht op een veilige en gezonde omgeving, nu en in de toekomst. Dat laatste is belangrijk, want we zijn een partij die verder kijkt dan naar de korte termijn. We moeten er met elkaar voor zorgen dat we in dit deel van ons land kunnen en willen blijven wonen. En we hebben het over iedereen. Dat houdt in onze ogen ook direct in dat het nooit om het eigen belang mag gaan, maar dat ons belang het algemeen belang is. Dat algemeen belang maakt dat we zorg moeten hebben voor het klimaat (waar het kan eraan bijdragen dat het hier niet nog warmer wordt met aandacht voor voorkomen bodemdaling, circulariteit, Aquathermie ), de biodiversiteit (zonder een gezonde dieren en planten populatie kunnen wij als mens ook niet overleven), de zoetwater voorziening (basis voor drinkwater en landbouw) en ook de ruimtelijke inrichting van ons land.

We staan de komende jaren voor een complexe opgave, die ook nog onder druk staat omdat we financiële issues hebben als gevolg van onder meer de hogere arbeidslasten, grondstoffen en belastinginning. Hiervoor geldt wat ons betreft dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en de vervuiler moet betalen. En dat we ons houden aan onze afspraken. De vorige periode hadden we een ambitieus akkoord. Dat heeft gezorgd dat we goed in beeld hebben wat er gedaan moet worden. Laten we vooral op deze weg verder gaan.

Bea de Buisonjé

Bea de Buisonjé is Dagelijks Bestuurder van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht. “We leven in een zeer uitdagende tijd. Het water staat ons in het grootste deel van ons waterschap letterlijk en figuurlijk aan de lippen. Dat maakt dat we de komende jaren voor belangrijke keuzes zullen komen te staan.  Ik vind het mooi om

Meer over Bea de Buisonjé