Voordracht Joyce Sylvester voor dijkgraaf Amstel, Gooi en Vecht

Door Simon Deurloo op 14 juni 2022

Twee oktober 2008 is Joyce Sylvester net één dag burgemeester van Anna Paulowna. Een herfststorm treft die dag de kop van Noord-Holland en zware regenval zorgt er voor dat de landerijen onder lopen. Kersvers burgemeester Sylvester trekt haar kaplaarzen aan en gaat langs bij de getroffen boeren om te vragen wat zijn kan doen. De boeren kijken wel een beetje vreemd op als er midden in de nacht opeens een zwarte vrouw bij hun aan de deur staat maar zijn praktisch genoeg om direct met haar aan de slag te gaan. Met hulp van het Waterschap Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier worden pompen geregeld en wordt de overstroming aangepakt.

Joyce is dus bekend met het water en weet kordaat op te treden als dat nodig is. Ze weet bovendien met haar ervaring als burgemeester van fusie gemeentes hoe lastig het soms kan zijn om als overheden met elkaar samen te werken. Ervaring die ze bij het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht met zijn intensieve relatie met de gemeente Amsterdam goed kan gebruiken. Het Waterschap moet veel meer samenwerken – niet alleen met Amsterdam maar ook met de andere gemeenten en de provincies- om te kunnen zorgen voor veilig, voldoende en schoon water. De klimaatadaptatie vraagt om een sterkere rol van het waterschap.

Joyce Sylvester staat in de trotste bestuurders traditie van de Partij van de Arbeid. Zij was naast burgemeester ook jarenlang senator en de afgelopen vijf jaar substituut ombudsman. Zij hield zich daarbij onder ander bezig met klachten over de waterschappen. Met het toenemende belang van het waterschap worden de beslissingen lastiger en daarmee ook politieker. Dat vraagt om het nauwer betrekken van de burgers bij onze beslissingen. Dan helpt het als er een dijkgraaf is die de problemen begrijpt en herkenbaar is voor de inwoners.

De PvdA fractie Amstel, Gooi en Vecht is zeer tevreden dat Joyce Sylvester op 8 juni 2022 door het Algemeen Bestuur is voorgedragen als nieuwe dijkgraaf.

Simon Deurloo

Ik vind het waterschap heel bijzonder. Het is natuurlijk de bakermat van ons poldermodel. Lange tijd waren er veel mensen die dan ook beweerde dat het niet ‘politiek’ was. Dat is natuurlijk onzin. Het is altijd het voorbeeld geweest van het afwegen van belangen en daarmee dus politiek. Politiek gaat over het maken van lastige

Meer over Simon Deurloo