Een Nieuwe Brug voor Nieuwersluis

29 november 2021

De brug in Nieuwersluis, tegenover de Koning Willem III kazerne, en huidige penitiaire inrichting en voorheen Vrouwengevangenis, ligt een 60 jaar oude brug, ik heb h’m nog zien bouwen. Een degelijk stalen en robuuste brug (ook een asset van het waterschap), die geschikt is om 60 ton te dragen. Zeg maar het gewicht van een Centurion tank (zonder oplegger).

Het was uit de documentatie niet geheel duidelijk of de brug geschikt was voor 40T of 60T, hoe dan ook, uit inspectie bleek dat de brug toe is aan vervanging, zeker ook het wegdek alsmede de fundering. Ik heb nog gepleit in de commissievergadering dat in het belang van een verkeersluw klimaat op het zandpad langs de Vecht, 40 Ton wel voldoende zou zijn en dus de brug goedkoper zou kunnen worden uitgevoerd. Na onderzoek bleek dat dit voor de prijs niet heel veel uitmaakt en dat bij nieuwbouw de Eurocodes gehanteerd moeten worden en dus een 60 Tons brug gebouwd diende te worden. Eerder bleek overigens dat renovatie geen voordelige optie was.

Doorslaggevend was ook de optie om bij nieuwbouw een zogenaamde compartimenteringskering te bouwen, met als doel bij dijkdoorbraak van de Vecht de schade te kunnen beperken. Met de mogelijke extreme weersituatie als gevolg van de opwarming van het klimaat een belangrijke nieuwe eis om te voldoen aan de oudste doelstelling van het waterschap, namelijk droge voeten.

We gingen als fractie akkoord met het voorstel  van bijna 2 miljoen euro van dit voorbereidingskrediet. De bouwkosten komen daarna aan de orde.