Een Korte Uitleg over het BOWA

22 februari 2022

BOWA staat voor Bestuurlijke Samenwerking AGV gebied.

Hieronder de belangrijkste afspraken:

• Het BOWA is een platform voor en door bestuurders (wethouders en dagelijks bestuurders) ten aanzien van watergerelateerde taken.
  • De deelnemers zijn vertegenwoordigers van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Blaricum, De Ronde Venen, Diemen, Hilversum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Ouder-Amstel, Stichtse Vecht, Uithoorn, Weesp, Wijdemeren, drinkwaterbedrijven Vitens, PWN, Waternet en het waterschap AGV.
  • Het BOWA is een platform waar kennis wordt gedeeld, informatie wordt uitgewisseld, waar bestuurders kunnen netwerken en waar de ambtelijke samenwerking  wordt bekrachtigd.

Deze samenwerking is geconcretiseerd door de gemeente Amsterdam en het waterschap Amstel Gooi en Vecht door middel van samenwerking op het gebied van met neme Drinkwater en Riolering. Dit heeft geresulteerd in de uitvoeringsorganisatie Waternet. Het resultaat is een forse kostenbesparing en verhoogde efficiency, maar ook gezamenlijke inkoop en uitvoering van belasting inning zijn mooie voorbeelden van de samenwerking. Met name het beheer van de riolering voor de in het AGV gebied liggende gemeentes leent zich goed voor verdere samenwerking. Wellicht komt op energiegebied Aquathermie in beeld.