De sluizen in Amsterdam zijn weer gecontroleerd

Door Bea de Buisonjé op 31 mei 2022

Waterveiligheid is voor het waterschap een van de belangrijkste taken. Zeker nu het klimaat verandert en de druk op ons watersysteem toeneemt, is het belangrijk om te zorgen dat we het water buiten houden.

Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft een klein deel primaire keringen. Dat zijn dijken en sluizen die moeten voorkomen dat het water vanuit zee (Noordzeekanaal) en het IJsselmeer binnenstroomt. Amsterdam heeft hiervoor in de grachten die uitkomen in het IJ sluizen zitten die normaal gesproken open staan. Regelmatig controleert het waterschap of ze nog dicht kunnen.

Zo ook afgelopen maand. Alle werken zijn goed bekeken en gesloten en bleken het goed te doen. Natuurlijk zijn er wel wat beschadigingen gesignaleerd, maar dat kan dan ook de komende tijd door Amsterdam worden opgepakt.

Bea de Buisonjé

Bea de Buisonjé is Dagelijks Bestuurder van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht. “We leven in een zeer uitdagende tijd. Het water staat ons in het grootste deel van ons waterschap letterlijk en figuurlijk aan de lippen. Dat maakt dat we de komende jaren voor belangrijke keuzes zullen komen te staan.  Ik vind het mooi om

Meer over Bea de Buisonjé