Digitale veiligheid op bestuurstafel

19 februari 2021

De beveiliging van de computersystemen zou voor het waterschap net zo belangrijk moeten zijn als de beveiliging van de dijken. Dat is wat de PvdA heeft ingebracht in de Werkgroep Cybersecurity van het Algemeen Bestuur van het Waterschap. Hoe zorgen we ervoor dat digitalisering en met name digitale beveiliging en privacy bestuurlijk wordt?

Tot voor kort werden deze onderwerpen gezien als een taak van de uitvoerende organisatie. Maar dat kan niet langer. Er zullen en moeten op bestuurlijk niveau keuzes worden gemaakt.

Tegelijkertijd merken we dat de constructie van Waternet, zoals dat al vele jaren succesvol werkt, aan vernieuwing toe is. Dit wordt onder meer veroorzaakt door de nieuwe taken waar het waterschap voor staat. Voorbeelden zijn bodemdaling, biodiversiteit, de energie transitie en zo zijn er nog veel meer. Deze onderwerpen vereisen veel meer integrale oplossingen.

Waternet als watercyclus bedrijf gaat een nieuwe fase is. In Waternet werken het waterschap Amstel, Gooi en Vecht samen met de gemeente Amsterdam samen aan alle watertaken. Heel fijn is het dat we daarin samen optrekken met iemand met kennis van zaken: wethouder Water Egbert de Vries (ex-AB-lid van het waterschap).

Bea de Buisonjé en Simon Deurloo